Cape Mclear - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Tineke Ballast - WaarBenJij.nu Cape Mclear - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Tineke Ballast - WaarBenJij.nu

Cape Mclear

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tineke

10 April 2010 | Zambia, Chipata

Zoals ik het vorige verslag al aan gaf, ben ik afgelopen weekend samen met Lisanne, Fabian en Hermen naar Lake Malawi geweest. We zijn naar Cape Mclear gegaan, dit is een bekende plek voor toeristen.

Vrijdagmorgen om kwart over 4 opgestaan om te vertrekken richting Cape Mclear. We zijn om kwart over 5 vertrokken voor een reis van 6 uur. De rit was wel lang en erg warm, maar zeker de moeite waard. Het is daar echt super mooi!! Blauw water, wit strand en mooi natuur. Wij verbleven bij een soort lodge, Malambe. Je kon hier met je tentje staan, maar wij sliepen in kleine rieten hutjes. Het strand lag 10m vanaf ons hutje en we hadden uitzicht over het water en de eilanden. Niet echt vervelend om daar een weekend te verblijven dus. ’s Middags hebben we dan ook gelijk een duik genomen in het water, even afkoelen van de verhitte rit. ’s Avonds zijn we maar eens op zoek gegaan naar wat eten. We kwamen uiteindelijk bij een andere lodge, Gecko, terecht. Ook dit zag er weer schitterend uit. We hebben daar heerlijk gegeten, met kaarslicht (stroom was uitgevallen) en uitzicht over het water. Dit was erg mooi want de visser gaan er ‘s nachts op uit om te vangen en hebben allemaal een lantaren op hun bootje. Geeft een mooi plaatje in donker. Toen we aan het wachten waren op het eten kwam de malawiaanse band spelen. Dit was een groepje kinderen die zelf instrumenten hadden gemaakt en dan daar op gingen spelen. De muziek was niet echt van hoge kwaliteit, maar het was wel leuk om te zien. Toen ze begonnen te spelen kwamen er direct allemaal kinderen aan die mee gingen dansen. Echt onverstelbaar hoe zij dansen. Het lijkt wel of iets missen wat wij hebben, want zulke lossen heupen hebben wij niet.
Tijdens het eten kwamen we aan de praat met de manager van de lodge. Hij vertelde ons dat er twee avonden een dj kwam draaien ter gelegenheid van Pasen. Voor 1000 malawische kwarcha (5 euro) konden we beide avonden heen. Dit leek ons natuurlijk wel wat!!
Fabian en Lisanne raakte aan de praat met drie zuid afrikanen, wat wel grappig was. Zij waren daar met een groep van 7 vrienden en hadden allemaal een T-shirt met hun hoofden als cartoons erop en met de tekst ‘How Mal-are-wi’. Hun taal lijkt best veel op die van ons. We hebben de hele avond met zitten kletsen en hebben veel lol gehad. Ik werd al gauw de mean girl genoemd, aangezien ik steeds sarcastische opmerkingen maakte over hun leeftijd. De jongste was 32 en de oudste was 39.
Rond 2 uur zijn we weer naar ons hutje gegaan. Voordat we gingen slapen hebben we eerst nog even snel een duik genomen, op even af te koelen. Best mooi om te zwemmen onder een sterrenhemel..

Zaterdag zijn we met een boottocht mee geweest. Er zijn daar verschillende mensen die allerlei tripjes regelen voor de toeristen, zo ook deze tocht. De boottocht ging langs verschillende eilandjes die in het meer liggen. Eerst zijn we naar een klein strandje geweest en hebben daar lekker gezwommen. Daarna zijn we naar een ander eilandje gegaan, waar we de rest van de dag verbleven. We konden hier snorkelen en er werd eten voor ons klaar gemaakt. Er waren daar veel verschillende soorten vissen, wat erg mooi is om tussendoor te snorkelen. Nou ja als je tenminste weet hoe je het moet doen. Het eerste half uur ben ik alleen maar aan het stoeien geweest met mijn snorkel. Liep de bril niet vol, was het mijn snorkel wel! Uiteindelijk is het toch gelukt en ik een paar mooie vissen kunnen spotten. Het eten was ook erg lekker. Onderweg op de boot had de organisator wat vissen gekocht van een lokale visser die net voorbij kwam met zijn bootje. Deze vis hadden ze voor ons klaar gemaakt. Nou ben ik geen vis liefhebber, want het was goed binnen te houden.
Aan einde van de middag zijn we wat verder gevaren om de ‘fisheagle’ te bewonderen. De rest van de vis werd gebruikt om de vogels te lokken. Door te fluiten en de vis te gooien komen als het goed is de eagles naar ons toe, maar dat was helaas niet geval. Er waren die dag al te veel mensen ons voor geweest en ze hadden geen honger meer. Beetje jammer… We zijn daarom maar door gevaren naar otterspoint, dit is een klein strandje waar veel otters horen te zitten. Ook deze hebben we niet kunnen spotten. ’s Avonds zijn we gaan eten bij een pub. Dit werd door verschillende mensen aangeraden. Ik weet alleen niet wat zij normaal eten, maar het was niet echt een succes. We hebben 2,5 uur gewacht op ons eten: aardappelpuree en stuk vlees met een sausje! Tijdens het wachten raakte Lisanne aan de praat met de eigenaar. Die kerel bleek knettergek te zijn. Hij vertelde dat hij zijn broer neer had geschoten en hun huis in fik had gestoken, echt heel raar. Het positieve aan het eten was dat we uiteindelijk niks hoefde te betalen, omdat we zo lang moesten wachten. Na ons 4 sterren diner zijn weer naar de Gecko logde gegaan om daar verder te feesten. De zuid afrikanen waren daar ook en we hebben weer veel lol gehad met ze die avond. Uiteindelijk sloot de bar en zijn we maar weer naar ons bedje gegaan.

Zondagmorgen was ik alweer vroeg wakker, aangezien het laken al bijna aan mijn rug zat vast geplakt van de warmte. Ik heb toen maar een poging gedaan om op het strand wat bij te slapen, maar ook dit werd me al snel te warm. We wilde eerst gaan waterskiën die dag, maar dat vonden we te duur. We zijn daarom maar gaan kanoën. Het was alleen wel een gedoe voordat we weg waren. We hadden de manager van Malambe gevraagd waar we aan kano’s konden komen en hij wilde het wel voor ons regelen. Er kwam een man met twee kano’s voor ons. Toen de manager uit wilde leggen hoe alles werkte werd die man kwaad, omdat hij dacht dat hij zijn werk afpakte. Dat was helemaal niet het geval, maar leg dat maar eens uit aan zo’n heethoofd. De man van de kano’s bleek ook veel meer geld te vragen voor de kano’s dan eigenlijk echt nodig was. Nadat Fabian flink heeft lopen onderhandelen hebben we toch nog een beetje korting gekregen en kregen we vis mee voor de fisheagles. Konden we dan toch eindelijk vertrekken. Ik zat samen met Lisanne in een kano, maar ook dit bleek niet echt een sport te zijn voor mij. De jongens waren al bijna uit het zicht voordat het ons eindelijk lukte. Was vast een grappig gezicht twee van de blanke meiden die rondjes aan het draaien waren op water… Uiteindelijk is het dan toch gelukt en kregen we de smaak te pakken. Eerst waren we naar het eiland gevaren en hebben we nog even lekker gezwommen. Het bleek alleen een beschermd natuurgebied te zijn en dat ervoor betaalt moest worden. Beetje jammer dat ze dat niet van te voren hadden vertelt. Daarna zijn we naar de fisheagles gegaan. Dit keer hadden ze wel honger en hebben we ze goed kunnen zien. Ze zijn echt groot van dichtbij, maar wel super mooi! Nadat we een paar mooie plaatjes hadden zijn we nog een rondje om het eiland gevaren. Nou jah rondje leek geen einde aan het eiland te komen!!!
Zwaar vermoeid kwamen we dan toch eindelijk weer op de plaats van bestemming. Gauw onder de douche gestapt, want we hadden de Bruce, Louis en Nardo uitgenodigd voor een bbq bij ons die avond. Deze avond was ook weer erg gezellig, ondanks we wel wat rustiger waren naar onze tocht. Het eten smaakte ook erg goed. We hadden eend, kip en drie soorten rijst met salade.

Maandag, onze laatste dag alweer, hebben we eerst uitgeslapen (voor zo ver dat kon). Daarna zijn we naar het National park gegaan. We kregen hier eerst een kleine rondleiding door een museum. Dit was niet echt boeiend, we hadden meer behoefte aan een lekkere verfrissende duik. We zijn naar otterspoint gegaan. Dit was een klein strandje waar we zaterdag ook lang waren geweest en waar nog steeds geen otter te vinden was. We hebben lekker gezwommen en nog een beetje gesnorkeld. Sommige hadden zelfs een paar apen gezien (en nee het was niet een van ons). Onze laatste avond zijn we naar Gecko’s gegaan. We hebben daar eerst wat gegeten en daarna nog gedronken met de zuid afrikanen. We hebben weer veel lol gehad en hadden dan ook nog helemaal geen zin om weer naar huis te gaan. Uiteindelijk ging dan toch echt de bar dicht en moesten we eruit. We hadden besloten om nog voor de laatste keer een duik te nemen in de Lake samen met Bruce Louis en Nardo. Op de terugweg kwamen weer langs de pub, waar ze hardstyle draaide. Aangezien wij een hardstyle fan in ons midden hebben, moesten we dus daar even naar binnen. Gelijk stond die gestoorde eigenaar weer bij ons en bood ons van alles aan. We zijn toen maar weer gauw gegaan. De verfrissende duik was heerlijk, alleen stonk het wel een beetje naar vis. Na het zwemmen toch maar afscheid genomen van de jongens en hebben we onze spullen gepakt. Aangezien het uiteindelijk al half 5 was, en de taxichauffeur om kwart over 5 kwam, zijn we maar niet meer gaan slapen Er waren nog drie vrijwilligers uit Denemarken, Finland en Italië daar die ook terug gingen naar Chipata. We zijn samen met hun teruggereisd.
Om half 6 kwam de taxi en gingen we met zijn 10en achterin de pick up richting Monkey Bay. Daar zijn we op de bus gestapt richting Lilongwe. De busrit hier gaat iets anders dan in Nederland. Hij stopt om de 5 minuten om mensen in te laten stappen en ook iedereen en alles mag mee. Dit betekende dus dat de bus helemaal vol geladen was en dat er soms een geur vrij kwam die ik liever niet geroken had. Elke keer als de bus stopt kwamen er allemaal mensen aan rennen die dingen door de ramen drukte om te verkopen. Gelukkig hadden we die nacht niet geslapen en kon ik toch een klein beetje slapen tussen de chaos. Na 4,5 uur opgevouwen in de bus gezeten te hebben kwamen we aan in Lilongwe. Hier zijn we in een minibusje gestapt richting de grens. Bij de grens stond onze taxi al klaar en konden we (na allerlei formulieren ingevuld te hebben) in een keer naar huis.

Het was echt een super mooi, gezellig en leuk weekend! Met zoals jullie hebben kunnen lezen heel wat belevenissen. Ik heb het gevoel dat ik nog van alles ben vergeten, maar verhaal is al lang zat zo.
De rest horen jullie wel als ik terug ben ;) Nu moeten weer ons gewonen leventje op pakken. We moeten weer verschillende dingen doen voor het project volgende week, dus hoef me nog niet te vervelen. Iedereen wederom bedankt voor de leuke reacties en tot het volgende verhaal.

Liefs,

• 10 April 2010 - 19:41

GJ, Marie En Frank:

Hee schone zus!

Wat weer een verhaal zeg... Heerlijk om te lezen dat jullie zo genoten hebben van jullie mini-break! Tsja, en dan nu weer 'aan het werk'.

Liefs van je grootste broer, je liefste neefje en je schoonste zus

• 11 April 2010 - 16:39

Coby :

Wat een belevenissen! Zullen we ruilen????

• 13 April 2010 - 08:10

Kim:

Hee tineke, klinkt weer helemaal leuk! Fijn dat je je zo goed vermaakt. Ik heb net een bakkie gedronken met je vader en robert! Die waren hier. Ga nu richting school. Dikke kus

• 13 April 2010 - 11:21

Karen:

Wauauw dat klinkt als een uniek top weekend! Super leuk hoor, dat jullie zoveel activiteiten hebben gedaan, dingen bekeken én de feestjes haha! Nu dus weer even omschakelen, succes d'r mee! xx

• 14 April 2010 - 05:36

Fam Leijten:

Hallo Tineke

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.We wensen je daar een hele fijne dag.
    Zijn alle env. al opengemaakt ?. we lezen je verslagen geregeld, en hebben het idee dat je het goed naar je zin hebt.
    Nog heel veel plezier en geniet er van want voor dat je het weet ben je weer thuis.Groetjes De leijtens tollebeek.

• 14 April 2010 - 07:10

Fam. Oegema:

Dag Tineke,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Heb je het "Lang zal ze leven" al gehoord vanmorgen? Je kunt het niet horen, maar wij zingen het nu voor je.Wel even wat anders dan een verjaardag vieren in de polder hè? We wensen je een fijne dag, veel plezier en hopelijk is er tijd om een glaasje limonade met je vrienden te drinken. Hartelijke groet van oom en tante uit Zwartsluis.

• 14 April 2010 - 15:00

Coby:

GEFELICITEERD!!!!!

• 14 April 2010 - 15:14

Cristel + Mannen:

Hoi Tineke,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Ben benieuwd wat ervan in je volgende verslag staat hoe je het in Zambia hebt gevierd.
    Wat een leuke verslagen trouwens, boeiend en soms ook grappig.
    Geniet nog lekker (hopelijk ;))van je verjaardag en tot horens.

Groetjes Jeroen, Cristel, Daan en Tom

• 14 April 2010 - 16:40

He "sportieve" Buuf:

gefeliciteerd met je verjaardag, hopelijk hebben ze je daar lekker in de watten gelegd!!!
    fijne dag toegewenst!!!!

groetjes melle, wilma, floor en maud

• 14 April 2010 - 16:51

Floor:

hallo tineke,gefeliciteerd
    met je verjaardag.
    ben je al bruin geworden?
    ik denk het wel.
    ik ben benieuwd hoe het met
    je gaat.
    ben jij ook benieuwd hoe het met ons gaat ?
    ik denk het wel.
    wij hebben het heel leuk hier.
    en ik hoop dat het bij jou ook super leuk is.
    groetjes van floor.

• 14 April 2010 - 18:37

De Buurman:

he wanneer kom je me nou halen ik zit al vanaf 3 uur klaar met jou cadeautje op mijn schoot en normaal hebben we een feestje met ranja en taart maar je komt maar niet...........
    hopelijk is je cadeautje nog te eten als je terug bent.....
    in ieder geval gefeliciteerd

• 14 April 2010 - 18:50

Gerhard:

Eey Tineke,

Gefeliciteerd! (zie ik nu net nu ik dit lees en dus ook maar even reageer :P)

Maar ziet er allemaal erg gaaf uit zeg! Goed verhaal. De bedoeling is dat ik me over anderhalf jaar ook bevind op dat continent alleen dan in Zuid-Afrika.

Succes nog daar!

Gerhard

• 17 April 2010 - 15:30

Nardo:

Hey evil woman ;)... Love your blog & hope you had a good birthday. Pity you could not do the Kampango Bangers for your birthday...

• 19 April 2010 - 15:16

Marloes:

Heej Tineke,

ben via hyves op je site terecht gekomen! Wat een belevenissen, heel wat anders dan t Gooi ;)

Leuke Reisverslagen!!!

Succes met je project, liefs Marloes